www.what2do.co.il

הנהג לא וידא חגורות בטיחות אצל הנוסעים - האם גרימת מוות ברשלנות?

דרגו את המאמר

הנהג לא וידא חגורות בטיחות אצל הנוסעים - האם גרימת מוות ברשלנות?

גרימת מוות ברשלנות בגין אי וידוא חגירת בטיחות


מדי שנה מוצאים את מותם בכבישי ישראל מאות נוסעים, נהגים והולכי רגל. לעיתים, מותו של אדם בכביש מקים עילה להרשעת הגורמים המעורבים בגרימת מוות ברשלנות. האם נהג אשר התרשל בווידוא כי כל הנוסעים חגורים בחגורת בטיחות יורשע בעבירה זו לאחר מותו של נוסע בתאונת דרכים? מהו העונש אשר צפוי לנהג זה לאחר הרשעתו?


אי חגירת חגורת בטיחות בנהיגה הינה עבירה חמורה ביותר. מדובר בעבירה אשר מסכנת את חייו של הנוסעהנהג הלא חגור ויכולה להפוך תאונה לתאונה קטלנית. מלבד חגירת עצמו, מוטל על נהג הרכב לוודא – בטרם תחילת הנסיעה – כי כל הנוסעים חגורים בבטחה. במקרה דנן הנאשם הורשע בגרימת מוות ברשלנות בעקבות אי עמידה בחובה זו.

  

הנאשם, בהודעתו משטרה, מסר כי הנוסע לידו והוא היו חגורים, ואילו המנוח, אשר ישן על הספסל האחורי, לא חגר כנדרש. בית המשפט לתעבורה בחיפה, אשר דן במקרה, ציין כי מדובר בפעם השלישית בה הוא נדרש לבחון מקרה בו אדם מצא את מותו בתאונת דרכים, בגין אי חגירת חגורת בטיחות, בעוד הנוסעים החגורים יצאו מהאירוע ללא פגע.


לגבי המקרה הספציפי, צוין כי הנאשם הינו בן 31, אב לשניים אשר מחזיק ברישיון נהיגה 12 שנים. כמו כן, בעברו של הנאשם 18 הרשעות קודמות, לרבות שתי הרשעות של נהיגת רכב ללא חגורת בטיחות. בית המשפט עמד על חומרת המעשים ועל תוצאתן הטראגית. בעקבות כך נגזרו על הנאשם שישה חודשי מאסר בפועל אשר ירוצו בעבודות שירות לציבור בבית החולים בנצרת. כמו כן, רישיון הנהיגה של הנאשם נפסל לשמונה שנים.
 

חגורת בטיחות - חובה המצילה חיים

 

כאמור, לא מדובר בפעם הראשונה בה מתגלה כי אי חגירה של חגורת בטיחות עלול לגרום לתוצאות קטלניות. דוגמא לכך ניתן היה לראות בהרשעתו של נהג רכב צבאי בציר פילדלפי אשר התהפך בעת עקיפת רכב אחר וכתוצאה מכך מצא את מותו החייל שנסע ליד הנהג.

 

בכתב ההגנה במקרה זה נטען כי מדובר היה בפעילות מבצעית אשר אינה מחייבת חגירת חגורת בטיחות. כמו כן, נטען כי החייל היושב ליד הנהג הוא מפקד הנסיעה ועל כן האחריות על חגירת חגורת הבטיחות הייתה מונחת על כתפיו. בית המשפט דחה את שתי הטענות.

 

ראשית, נקבע כי לא הוכח שעסקינן בפעילות מבצעית והסבירות לכך שהנסיעה הייתה מנהלתית הייתה גבוהה יותר. כמו כן, אחריותו של "מפקד הנסיעה" לוודא חגירת חגורות בטיחות איננה נלקחת מאחריותו של הנהג לכך אלא מתווספת אליה. דהיינו, הנהג, בתור האחראי הבלעדי על הרכב בעת הנסיעה, היה צריך לדאוג כי הנוסעים חגורים. הדברים נאמרו ביתר שאת לאחר שעד מומחה אשר נתן גרסתו בבית המשפט קבע במפורש שהמנוח היה ניצל לו היה חגור בחגורת בטיחות.

להפניית שאלה או תגובה בנושא ליחצו כאן

 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

פניית פרסה

הנאשם הואשם באי ציות לתמרור ב-6 האוסר פניית פרסה, בצומת הרחובות בן גוריון – נורדאו בבת ים, עבירה בניגוד לתקנה 22(א) לתקנות התעבורה 

ביטול קנסות תעבורה, הכיצד?

האם כדאי להגיש בקשה להישפט? כיצד מבטלים דו"ח תעבורה? מהן העילות הנפוצות לביטול קנס תעבורה? 

שיטת הניקוד החדשה

בשיטה זו נקבע כעיקרון כי לכל נהג נפתח כרטיס אישי. בסופה של קב’ התקנות הזו נרשם פירוט מהי כמות הנק’ לגבי כל עבירה- התוספת השישית של תקנות ... 

צילום הרכב כראיה

צילמו את רכבך ? מה המשמעות המשפטית וכיצד ניתן להתמודד עם ראיה מסוג זה ? 

מאסר בגין עבירות תעבורה, אימתי?

מתי העונש בגין עבירות תעבורה הוא מאסר? העובר אחת העבירות האלה, דינו - מאסר שנתיים או קנס ואם העבירה היא עבירת קנס שדן בה בית המשפט 

פסילה על תנאי במקום פסילה בפועל בעבירות תעבורה, האמנם?

האם בסמכותו של בית המשפט לקבוע, במקום בו בוצעה עבירה אשר בצידה פסילה מינימאלית, כי יוטל על הנאשם פסילה על תנאי בלבד? 

נהיגה ללא רישיון רכב תקף

מהי עבירת נהיגה ללא רישיון רכב בתוקף? האם מדובר בעבירת תעבורה חמורה? מהו משקלה של התקופה במהלכה לא היה הרישיון בתוקף? 

ביטול החרמת רכב

האם ניתן לבטל החרמת רכב? כיצד מתמודדים עם החרמת רכב כאשר בעל הרכב לא נהג בעת ביצוע העבירה? 

הרשעת חף מפשע בעבירות תעבורה - חזקת האחריות של בעל הרכב

האם ניתן להרשיע אדם בעבירות תעבורה כאשר הוכח מעל לכל ספק שלא הוא זה אשר נהג ברכב במועד ביצוע העבירה?  



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.