www.what2do.co.il

חובת נוסע להתקשר לגופי הצלה במקרה של תאונה

דרגו את המאמר
  התקבלו 1 דירוגים בציון ממוצע: 5.0 מתוך 5

חובת נוסע להתקשר לגופי הצלה במקרה של תאונה

סעיף 64א1 לפקודת התעבורה קובע כי נוסע ברכב אשר היה מעורב בתאונת דרכים עם נפגעים חייב להתקשר לגופי ההצלה הנחוצים ולהזעיק אותם למקום התאונה, בהקדם האפשרי בנסיבות העניין, אלא אם הנהג עצר והזעיק עזרה.


דינו של נוסע שלא פעל על פי הוראות החוק ולא התקשר לגופי הצלה במקרה של תאונת דרכים הוא מחצית העונש הקבוע בסעיף 64א(ב) או (ג), לפי העניין, כלומר, עד שבע שנות מאסר, אלא אם הנוסע הוא קטין שטרם מלאו לו 16 שנים.


חובה מצומצמת יותר לעומת נהג הרכב


נהג הרכב שהיה מעורב בתאונה חייב לעצור כדי לראות אם ישנם נפגעים הזקוקים לסיוע ולעמוד על תוצאות האירוע. החובה להזעיק עזרה כוללת מתן סיוע הולם בהתאם לנסיבות המקרה ולמקום התאונה. הנהג מחויב להזעיק את גופי ההצלה הנחוצים, כגון: מד"א, מכבי אש ומשטרה. עליו להמתין ליד הנפגע עד להגעתם, לדאוג למניעת נזקים נוספים ולהגיש לו עזרה ראשונה אם ביכולתו להגישה.


חובתו של הנוסע, על פי סעיף 64א1 לפקודת התעבורה, מצומצמת יותר ועליו להזעיק את גופי הצלה בהקדם האפשרי, במקרה שנהג הרכב, אשר אחראי לקרות התאונה, לא עשה זאת. חובתו אינה כוללת את עצירת הרכב וזמינות לחקירה במשטרה, ועונש הצפוי הוא עד מחצית מעונשו של נהג שהפר את חובתו וביצע עבירה של הפקרה לאחר פגיעה שהעונש המרבי הקבוע בגינה הוא 14 שנות מאסר.


במסגרת החוק לתיקון פקודת התעבורה משנת 2011, עודכנה העבירה של הפקרת נפגע לאחר תאונה, וכונן מדרג ענישה בהתאם ליסוד הנפשי שנלווה לביצוע העבירה. התיקון מבחין בין עבירת הפקרה שנעשית כאשר היה על הנוהג ברכב לדעת כי נפגע אדם או עשוי היה להיפגע אדם בתאונה, כלומר, תוך ידיעה בכוח בלבד, לבין עבירת הפקרה שבה מתקיימת מודעות בפועל לגבי פגיעה באדם.


פקודת התעבורה קובעת כי בתאונה שבה נפגע אדם והנוסע לא עצר או לא הזעיק את העזרה המתאימה, העונש הצפוי הוא שבע שנות מאסר. עם זאת, עבירה זו נחשבת עבירה שהיסוד הנפשי הנדרש לה הוא מודעות, הן לטיב ההתנהגות והן להתקיימות נסיבות העבירה, כולל גם מצב של עצימת עיניים.


הנהג לא עצר והנוסע לא התקשר לגופי ההצלה


כנגד שני נאשמים הוגש כתב אישום שלפיו בנובמבר 2016, בשעת ערב, נהג נאשם 1 ברכב פרטי וכשלצדו ישב ברכב נאשם 2, ברמלה, וחצה מעגל תנועה. באותה העת, חצתה הולכת רגל את מעבר החצייה, כאשר הגיע רכבו של נאשם 1 למעבר החצייה, המשיך בנסיעה ופגע בה עם חזית ימין של הרכב. כתוצאה מהתאונה, הוטחה הנפגעת על צד הכביש.


נאשם 1, אשר הבחין בנפגעת, סטה עם רכבו שמאלה, עלה על הכיכר עם הגלגלים השמאליים של הרכב והמשיך בנסיעתו. בחלוף מספר מטרים הוריד את נאשם 2, אשר הבחין אף הוא בנפגעת ובתאונה, והמשיכו כל אחד לדרכו. נאשם 1 אותר כשהוא בביתו וכשהתבקש לתת את מספר הרישוי של הרכב, מסר מספר שגוי.


נאשם 2, אשר נסע ברכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, לא התקשר לגופי ההצלה הנחוצים ולא הזעיק אותם למקום התאונה, בהקדם האפשרי בנסיבות העניין. הנאשם כפר בעובדה כי ידע על הפגיעה, חש, ראה או הבחין בה, וטען כי היה כנוסע ברכב ומצבו הבריאותי לא מאפשר לו לשמוע.


הנאשם טען להגנתו כי בעת הנסיעה היה עם הראש למטה כל העת ולכן לא ראה ולא שמע את הפגיעה, אולם מהסרטונים ודו"ח הבוחן עלה כי התאונה התרחשה מול עיני הנהג והנוסע שישב לידו. הרכב פגע בהולכת רגל עם חזית צד ימין של הרכב והוטחה קדימה וימינה, כלומר בצד שבו ישב נאשם 2.


הבוחן ציין כי לא נראה לו סביר שנהג שפוגע בעוצמה במהירות של 43 קמ"ש בהולך רגל ששוקל 60 קילו לערך, לא ישמע את רעש החבטה ולא יראה אותו נפגע ועף ימינה או שמאלה. על כן מצא בית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה להרשיע את שני הנאשמים בעבירות המיוחסות להם בכתב האישום.


ת"ד 9290-02-17
 

להפניית שאלה או תגובה בנושא ליחצו כאן

 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

תאונת דרכים קטלנית

כיצד מתמודדים עם גרימת תאונת דרכים קטלנית? האם ניתן להגיע לזיכוי בבית המשפט? מהו העונש אשר יוטל על נהג שמעורב בתאונת דרכים קטלנית? 

גרימת מוות ברשלנות, מה הדין?

מה העונש במקרה של עבירת גרימת מוות ברשלנות ע"פ סעיף 64 לפקודת התעבורה? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין לתעבורה ... 

זיכוי בבית המשפט: תאונת פגע וברח

בית המשפט קבע כי יש לזכות אדם אשר הוגש כנגדו כתב אישום בגין מעורבות בתאונת פגע וברח, וזאת משום שלא הוכח כנדרש שאכן רכבו היה מעורב בתאונה... 

זיכוי נהג מפגיעה בהולך רגל במעבר חציה בגין רשלנות הולך הרגל

הולך רגל אשר נכנס למעבר חציה באופן רשלני הביא לכך כי הנהג אשר פגע בו לא הורשע בבית המשפט לתעבורה... 

דריסה למוות של הולכי רגל - הרשעה בהריגה ומאסר בפועל

נהג דרס למוות שני הולכי רגל במעבר חצייה. בית המשפט הרשיע את הנהג בעבירת הריגה ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר בפועל. כמו כן, רישיון הנהיגה שלו נשלל ל-15 שנה... 

גרימת מוות בתאונה - גזר דין לנהג נורמיטבי אשר גרם למוות בתאונה

מהם השיקולים אשר מנחים את בית המשפט בבואו לגזור עונש על אישה נורמיטיבית בעלת עבר של נהיגה זהירה, אשר ברגע אחד של רשלנות גרם למוות בתאונה? 

מעצר עד תום ההליכים בעבירות תעבורה

אנשים רבים מבצעים מדי יום עבירות תעבורה, חלקן חמורות המביאות את הנהגים הסוררים בפני שופט. האם יש להורות על מעצר עד תום ההליכים כאשר מדובר בעבירות תעבורה? 

פסילת רישיון נהיגה לאחר תאונת דרכים קטלנית - תיקון 78 לפקודת התעבורה

האם רישיון נהיגה ייפסל עד תום ההליכים כאשר הנהג הנאשם היה מעורב בתאונה קטלנית בה קיפח אדם את חייו? 

תאונת דרכים קטלנית - הרשעה בהריגה בעקבות נהיגה בשכרות וחציית רמזור אדום

בתאונת דרכים קטלנית ברעננה נהרג נהג אשר התנגש בו רכב שחצה באדום. האם חצייה באדום, בצירוף עם נהיגה בשכרות, מהווה עילה להרשעה בעבירת הריגה? 

שלילת רישיון של נהג משאית לאחר תאונה קטלנית

תאונת הדרכים בערבה - בית המשפט הורה על שלילת רישיונו של נהג המשאית הבדואי... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.