www.what2do.co.il

תאורה לקויה וזיכוי נהגת מעבירה של גרימת תאונת דרכים בה נפגעה הולכת רגל

דרגו את המאמר

תאורה לקויה וזיכוי נהגת מעבירה של גרימת תאונת דרכים בה נפגעה הולכת רגל

זיכוי מגרימת תאונת דרכים למרות פגיעה בהולכת רגל - משמעות תנאי השטח והתאורה הלקויה


תד (י-ם) 4081-12-10

 

על פי רוב, בתי המשפט לתעבורה רואים בתאונת דרכים בה רכב פוגע בהולך רגל כעדות לרשלנותו של הנהג. יודגש כי מדובר ברשלנות מבחינת בית המשפט אפילו במקרים בהם הולך הרגל חוצה מעבר חצייה באדום, וזאת משום שמצופה מנהגים להיות עירניים ולהכיר בכך שהולכי רגל עלולים "להתפרץ" לכביש. עם זאת, ברור אפוא כי לא מדובר בסוגיות של שחור ולבן. ישנם בהחלט מקרים בהם תאונת הדרכים הייתה בלתי נמנעת.

 

[%Psakdin%]


דהיינו, חרף הפגיעה בהולך הרגל, התפרצותו של האחרון לכביש הפכה את המפגש עם המכונית לבלתי נמנע. במקרים אלה, הנהג לא יורשע במשפט תעבורה. משפטי תעבורה העוסקים בסוגיות כגון דא מבקשים לברר למעשה את המשתנים הפיסיקליים השונים ולהצליבם - מהירות נסיעת הרכב, מקום האימפקט, מהירות הליכתו של הולך הרגל, שדה הראיה, התנאים הסביבתיים, מצב הכביש וכדומה. להלן דוגמא למקרה כאמור.


תאונה ביום גשום במקום בו התאורה לקויה


מדובר בכתב אישום אשר הוגש כנגד נהגת ירושלמית בגין תאונה בה רכבה פגע בהולכת רגל. התאונה אירעה ביום גשום וערפילי, ובצומת בה תאורת הרחוב הייתה מקולקלת. כמו כן, עדי ראיה אשר הבחינו בתאונה אמרו כי הולכת הרגל לבשה בגדים כהים, הלכה על הכביש בהליכה מהירה, וזאת כאשר היא מסתכלת קדימה ולמטה.


המדינה טענה כי התאונה נגרמה בשל רשלנותה של הנהגת. מנגד, הנהגת טענה כי התאונה הייתה בלתי נמנעת. שני הצדדים הציגו חוות דעת מקצועיות מטעם בוחני תנועה. כמו כן, נשמעו עדויותיהם של הנאשמת ושל עוברי אורח אשר היו עדים לתאונה. עדי הראיה והנאשמת העידו כי התאונה אירעה בצומת חשוכה, וביום גשום וערפילי.


הבוחן המשטרתי העיד בפני בית המשפט על הנתונים שמצא:
1. הולכת הרגל הספיקה לחצות 5 מ' עד לנקודת הפגיעה.
2. מהירות הרכב הייתה 40 קמ"ש.
3. שדה הראיה היה פתוח - 87 מ' על בסיס תאורת רחוב ו-27 מ' על בסיס פנסי הרכב.
4. מהירות הולכת הרגל הייתה 1.2 מ"ש (מטרים לשנייה).
5. מקדם החיכוך 0.571.

  • "אם הנהגת הייתה מגיבה כאשר הולכת הרגל ירדה לכביש ורק התחילה בחצייתו, היא הייתה נעצרת במרחק של לא פחות מ-22.43 מ' לפני המקום בו התרחשה התאונה".


הבוחן מטעם ההגנה הציג את הנתונים הבאים:
1. הולכת הרגל הספיקה לחצות 4.8 מ' עד לנקודת הפגיעה.
2. מהירות הרכב הייתה 40 קמ"ש.
3. שדה הראיה היה פתוח אך רק ל-27 מ' בהתאם לגבול פנסי הרכב, בשל תאורה לקויה.
4. מהירות הולכת הרגל הייתה 1.4 מ"ש.
5. מקדם החיכוך - 0.571.

  • "על בסיס נתונים אלה, ניתן בהחלט לקבוע כי התאונה הייתה בלתי נמענת, הן על פי חישוב המרחקים והן על פי חישוב הזמנים".


בית המשפט בחן את הסוגיה וקבע כי הוא מזכה את הנאשמת. נקבע כי הפער המרכזי בנתונים בין חוות הדעת של הבוחנים נגע לשדה הראיה. דהיינו, בעוד שהמומחה מטעם התביעה טען כי שדה הראיה היה פתוח ל-87 מ', המומחה מטעם הנאשמת העמיד את שדה הראיה על 27 מ' בלבד. ההבדל בין ההערכות נגע למצב התאורה בכביש. בית המשפט קבע כי הוכח שהתאורה במקום הייתה חלשה ולקויה, וזאת על בסיס עדותם של עדי הראיה. אי לכך, נקבע כי שדה הראיה אכן היה קצר (27 מ') והתאונה הייתה בלתי נמנעת.


"על פי כל העדויות, תאורת הרחוב הייתה בעייתית", נקבע בהכרעת הדין, "בנסיבות אלו, הבוחן המשטרתי היה צריך לבדוק שדה הראיה של הנהגת כלפי הולכת הרגל על פי אמות מידה אובייקטיביות ובהתאם לתנאי השטח ביום האירוע".
 

להפניית שאלה או תגובה בנושא ליחצו כאן

 

רוצה שעו"ד יחזור אליך?

שלח

מאמרים נוספים בתחום

תאונת דרכים קטלנית

כיצד מתמודדים עם גרימת תאונת דרכים קטלנית? האם ניתן להגיע לזיכוי בבית המשפט? מהו העונש אשר יוטל על נהג שמעורב בתאונת דרכים קטלנית? 

גרימת מוות ברשלנות, מה הדין?

מה העונש במקרה של עבירת גרימת מוות ברשלנות ע"פ סעיף 64 לפקודת התעבורה? מאמרים, פסקי דין ופניה אל עורכי דין לתעבורה ... 

זיכוי בבית המשפט: תאונת פגע וברח

בית המשפט קבע כי יש לזכות אדם אשר הוגש כנגדו כתב אישום בגין מעורבות בתאונת פגע וברח, וזאת משום שלא הוכח כנדרש שאכן רכבו היה מעורב בתאונה... 

זיכוי נהג מפגיעה בהולך רגל במעבר חציה בגין רשלנות הולך הרגל

הולך רגל אשר נכנס למעבר חציה באופן רשלני הביא לכך כי הנהג אשר פגע בו לא הורשע בבית המשפט לתעבורה... 

דריסה למוות של הולכי רגל - הרשעה בהריגה ומאסר בפועל

נהג דרס למוות שני הולכי רגל במעבר חצייה. בית המשפט הרשיע את הנהג בעבירת הריגה ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר בפועל. כמו כן, רישיון הנהיגה שלו נשלל ל-15 שנה... 

גרימת מוות בתאונה - גזר דין לנהג נורמיטבי אשר גרם למוות בתאונה

מהם השיקולים אשר מנחים את בית המשפט בבואו לגזור עונש על אישה נורמיטיבית בעלת עבר של נהיגה זהירה, אשר ברגע אחד של רשלנות גרם למוות בתאונה? 

מעצר עד תום ההליכים בעבירות תעבורה

אנשים רבים מבצעים מדי יום עבירות תעבורה, חלקן חמורות המביאות את הנהגים הסוררים בפני שופט. האם יש להורות על מעצר עד תום ההליכים כאשר מדובר בעבירות תעבורה? 

פסילת רישיון נהיגה לאחר תאונת דרכים קטלנית - תיקון 78 לפקודת התעבורה

האם רישיון נהיגה ייפסל עד תום ההליכים כאשר הנהג הנאשם היה מעורב בתאונה קטלנית בה קיפח אדם את חייו? 

תאונת דרכים קטלנית - הרשעה בהריגה בעקבות נהיגה בשכרות וחציית רמזור אדום

בתאונת דרכים קטלנית ברעננה נהרג נהג אשר התנגש בו רכב שחצה באדום. האם חצייה באדום, בצירוף עם נהיגה בשכרות, מהווה עילה להרשעה בעבירת הריגה? 

שלילת רישיון של נהג משאית לאחר תאונה קטלנית

תאונת הדרכים בערבה - בית המשפט הורה על שלילת רישיונו של נהג המשאית הבדואי... 



המידע המוצג באתר זה אינו מהווה יעוץ משפטי או כל יעוץ אחר. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע באתר עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה באתר היא בכפוף לתנאי השימוש.